6 tärkeintä syytä, miksi autosi sammuu
1. Huonolaatuinen polttoaine tai liian vähän polttoainetta säiliössä
Jos säiliössä on vähän bensiiniä tai dieselpolttoainetta, moottori
saattaa käynnistyä polttoainejärjestelmässä jäljellä olevalla polttoaineella, mutta
pian, käytettyään viimeisenkin polttoaineen loppuun, se sammuu.
Dieselautojen omistajat kohtaavat usein huonolaatuista
polttoainetta, mikä aiheuttaa auton käynnistymisen ja sammumisen. Jos
dieselmoottori käynnistyy ja sammuu "kylmänä", syynä on yleensä
sakeutunut kesädiesel, jossa parafiinit muuttuvat kiinteäksi ja saostuvat,
minkä vuoksi polttoaineen pumppaus lakkaa. Tässä tapauksessa sinun on ajettava
auto lämpimään huoneeseen, puhdistettava tukkeutuneet suodattimet ja
vaihdettava kesädiesel talvipolttoaineeseen.
2. Polttoainepumpun toimintahäiriö
Toinen syy auton käynnistymiseen ja sammumiseen on pumpun
huono suorituskyky. Moottorin toiminta ei tarvitse pelkästään polttoainetta –
sitä tarvitaan riittävästi ja paineen alla. Vaikka sytytyksen kytkemisen
jälkeen kuulisit polttoainepumpun tyypillisen hurinan, se ei tarkoita, että se
pumppaa bensiiniä tai dieselpolttoainetta normaalisti. Paine voi olla heikko
yksikön kulumisen tai imuaukon verkkosuodattimen vakavan likaantumisen vuoksi.
Tällöin moottorissa saattaa olla riittävästi painetta käynnistykseen, mutta
sitten se laskee. Tämän seurauksena auto käynnistyy ja sammuu muutaman sekunnin
kuluttua.
Pumpujen toiminnan tarkistaminen ei ole kovin vaikeaa - paine on mitattava painemittarilla. Viallinen yksikkö on korjattava tai vaihdettava.
3. Tukkeutunut polttoainesuodatin
Kuten viallinen pumppu, suodatin aiheuttaa ongelmia polttoaineen paineen ja määrän kanssa letkussa. Jos se on tukkeutunut, se ei yksinkertaisesti pysty kuljettamaan moottorin normaaliin toimintaan tarvitsemaa virtausta. Tällöin on kaksi mahdollista vaihtoehtoa: joko auto käynnistyy ja sammuu "kylmänä", tai moottori lakkaa toimimasta jo yritettäessä lisätä polttoaineen syöttöä - toisin sanoen, kun painat kaasupoljinta.
4. Tukkeutunut ilmansuodatin
Moottori toimii polttoaine-ilmaseoksella, ja sen
komponenttien on oltava läsnä tiukasti määritellyssä suhteessa. Kun
ilmansuodatin on tukkeutunut, ilmaa ei ole tarpeeksi, mikä tarkoittaa, että
polttoainetta syötetään rajoitetusti. Jos auto sammuu kuormituksen aikana
(nopeuden lisäämisen yhteydessä), suodattimen läpäisykyky on minimaalinen. On
helppo varmistaa, että ongelma on siinä: poista suodatin (tämä on helppo tehdä
lähes kaikissa autoissa) ja käynnistä moottori. Varmista tietysti, ettei sisään
imeydy mitään. Toimiiko se? Silloin sinun on hankittava uusi suodatin.
5. Huono kipinänmuodostus
Oletetaan, että moottorissa on tarpeeksi polttoainetta ja
ilmaa. Jäljellä on enää seoksen sytyttäminen. Ja tässä tarvitset vakaan,
voimakkaan kipinän (jos puhumme bensiiniautosta). Mutta sytytystulpatkaan eivät
kestä ikuisesti: elektrodit voivat kulua loppuun tai peittyä paksuun
hiilikerrokseen. Olemme jo puhuneet yksityiskohtaisesti siitä, miten
sytytystulpat on suunniteltu ja miten ne toimivat.
Huono sytytys tuntuu usein kylmällä ja kostealla säällä. Jos
autosi käynnistyy ja sammuu tällaisissa olosuhteissa, syitä tulisi etsiä
sytytysjärjestelmästä: sytytyspuolista, kosteudelle herkistä
korkeajännitejohdoista ja sytytystulpista.
6. Ohjainyksikön ja antureiden toimintahäiriöt
Vaikein havaita on sähköjärjestelmän toimintahäiriö. Tässä
ongelmia voi ilmetä sekä ohjelmistossa että työelementeissä – antureissa. Niitä
on nykyautossa melko paljon.
Kaikissa näissä tapauksissa tietyn syyllisen löytämiseksi
tarvitset moottorin tietokonediagnostiikan ja viallisten osien vaihdon.

Kommentit
Lähetä kommentti