Siirry pääsisältöön

Auto käynnistyy ja sammuu heti: miksi näin tapahtuu

 

6 tärkeintä syytä, miksi autosi sammuu

1. Huonolaatuinen polttoaine tai liian vähän polttoainetta säiliössä

Jos säiliössä on vähän bensiiniä tai dieselpolttoainetta, moottori saattaa käynnistyä polttoainejärjestelmässä jäljellä olevalla polttoaineella, mutta pian, käytettyään viimeisenkin polttoaineen loppuun, se sammuu.

Dieselautojen omistajat kohtaavat usein huonolaatuista polttoainetta, mikä aiheuttaa auton käynnistymisen ja sammumisen. Jos dieselmoottori käynnistyy ja sammuu "kylmänä", syynä on yleensä sakeutunut kesädiesel, jossa parafiinit muuttuvat kiinteäksi ja saostuvat, minkä vuoksi polttoaineen pumppaus lakkaa. Tässä tapauksessa sinun on ajettava auto lämpimään huoneeseen, puhdistettava tukkeutuneet suodattimet ja vaihdettava kesädiesel talvipolttoaineeseen.

2. Polttoainepumpun toimintahäiriö

Toinen syy auton käynnistymiseen ja sammumiseen on pumpun huono suorituskyky. Moottorin toiminta ei tarvitse pelkästään polttoainetta – sitä tarvitaan riittävästi ja paineen alla. Vaikka sytytyksen kytkemisen jälkeen kuulisit polttoainepumpun tyypillisen hurinan, se ei tarkoita, että se pumppaa bensiiniä tai dieselpolttoainetta normaalisti. Paine voi olla heikko yksikön kulumisen tai imuaukon verkkosuodattimen vakavan likaantumisen vuoksi. Tällöin moottorissa saattaa olla riittävästi painetta käynnistykseen, mutta sitten se laskee. Tämän seurauksena auto käynnistyy ja sammuu muutaman sekunnin kuluttua.

Pumpujen toiminnan tarkistaminen ei ole kovin vaikeaa - paine on mitattava painemittarilla. Viallinen yksikkö on korjattava tai vaihdettava.

3. Tukkeutunut polttoainesuodatin

Kuten viallinen pumppu, suodatin aiheuttaa ongelmia polttoaineen paineen ja määrän kanssa letkussa. Jos se on tukkeutunut, se ei yksinkertaisesti pysty kuljettamaan moottorin normaaliin toimintaan tarvitsemaa virtausta. Tällöin on kaksi mahdollista vaihtoehtoa: joko auto käynnistyy ja sammuu "kylmänä", tai moottori lakkaa toimimasta jo yritettäessä lisätä polttoaineen syöttöä - toisin sanoen, kun painat kaasupoljinta.

4. Tukkeutunut ilmansuodatin

Moottori toimii polttoaine-ilmaseoksella, ja sen komponenttien on oltava läsnä tiukasti määritellyssä suhteessa. Kun ilmansuodatin on tukkeutunut, ilmaa ei ole tarpeeksi, mikä tarkoittaa, että polttoainetta syötetään rajoitetusti. Jos auto sammuu kuormituksen aikana (nopeuden lisäämisen yhteydessä), suodattimen läpäisykyky on minimaalinen. On helppo varmistaa, että ongelma on siinä: poista suodatin (tämä on helppo tehdä lähes kaikissa autoissa) ja käynnistä moottori. Varmista tietysti, ettei sisään imeydy mitään. Toimiiko se? Silloin sinun on hankittava uusi suodatin.

5. Huono kipinänmuodostus

Oletetaan, että moottorissa on tarpeeksi polttoainetta ja ilmaa. Jäljellä on enää seoksen sytyttäminen. Ja tässä tarvitset vakaan, voimakkaan kipinän (jos puhumme bensiiniautosta). Mutta sytytystulpatkaan eivät kestä ikuisesti: elektrodit voivat kulua loppuun tai peittyä paksuun hiilikerrokseen. Olemme jo puhuneet yksityiskohtaisesti siitä, miten sytytystulpat on suunniteltu ja miten ne toimivat.

Huono sytytys tuntuu usein kylmällä ja kostealla säällä. Jos autosi käynnistyy ja sammuu tällaisissa olosuhteissa, syitä tulisi etsiä sytytysjärjestelmästä: sytytyspuolista, kosteudelle herkistä korkeajännitejohdoista ja sytytystulpista.

6. Ohjainyksikön ja antureiden toimintahäiriöt

Vaikein havaita on sähköjärjestelmän toimintahäiriö. Tässä ongelmia voi ilmetä sekä ohjelmistossa että työelementeissä – antureissa. Niitä on nykyautossa melko paljon.

Kaikissa näissä tapauksissa tietyn syyllisen löytämiseksi tarvitset moottorin tietokonediagnostiikan ja viallisten osien vaihdon.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tuulilasinpyyhkijät narisevat lasilla: syyt ja mitä tehdä?

  Miksi tuulilasinpyyhkijät narisevat? Tuulilasinpyyhkimien narinaan voi olla useita syitä. Tämä ei ole niin merkittävä toimintahäiriö, että se häiritsisi ajamista, mutta se voi johtaa naarmuuntumiseen pinnalla tai viitata vakavampiin rikkoutumiseen tulevaisuudessa. Siksi, jos auton tuulilasinpyyhkijät narisevat, on tarpeen selvittää ilmiön syy ja poistaa se mahdollisimman pian, jotta vakavampia seurauksia ei ilmene. Tärkeimmät syyt tuulilasinpyyhkimien narinaan ovat: vialliset tuotteet tai niiden heikko laatu, mikä estää tämän elementin normaalin toiminnan; yleisin syy tuulilasinpyyhkimien narinaan on löysä kiinnitys pintaan, joka johtuu pölyn tai hienon lian pääsystä niiden alle; joitakin osia ei ole voideltu (tämä johtaa usein siihen, että ääni kuuluu tietyssä ongelma-alueessa ja helpottaa myös syyn löytämistä ja poistamista); osien kiinnitysmekanismi ei sulkeudu kokonaan, mikä johtaa tyypillisten äänien esiintymiseen; asennuksen aikana on tehty virheitä, joten ne eivät to...

Kuinka tarkistaa BMW:n vesipumppu

  BMW-autojen pumppu muuttuu käyttökelvottomaksi akselin liiallisen välyksen, juoksupyörän kulumisen ja viallisten tiivisteiden aiheuttaman tiiviyden menetyksen vuoksi. Kulumisen seurauksena jäähdytysmekanismin sisällä ei ole normaalia painetta, jäähdytysneste kuumenee ja kiehuu. Viallinen pumppu on korjattava tai vaihdettava kiireellisesti - yksikön epänormaali toiminta johtaa nopeasti moottorin rikkoutumiseen. Kuinka tarkistaa vesipumppu itse BMW:n pumpun tarkistaminen on helppoa ilmeisen toimintahäiriön havaitsemiseksi. Ota pumpun akseli ja yritä kääntää sitä eri suuntiin. Pieninkin välys viittaa vialliseen laakeriin, jolloin pumppu on vaihdettava. Ahtimen perusteellisempi tarkistus (irrottamatta sitä) suoritetaan seuraavasti: Lämmitä moottori käyttölämpötilaan (+ 80 ... 90 °C). Polttomoottorin käydessä purista kädellä jäähdyttimestä tulevaa jäänestoainetta sisältävää putkea. Jos pumppu toimii oikein, putkessa on jatkuva paine. Muussa tapauksessa pumppu on viallinen. Syy...

Miksi polttoainepumppu ei toimi

  Auton polttoainepumput voivat olla sähkökäyttöisiä tai mekaanisia. Ensimmäiset syöttävät bensiiniä säiliöstä ruiskutusjärjestelmään. Jälkimmäiset voidaan jakaa kahteen tyyppiin. Nämä ovat joko korkeapainepolttoainepumppuja – korkeapainepolttoainepumppuja, joita tarvitaan polttoaineen suoraan ruiskuttamiseen sylintereihin – tai yksiköitä, jotka toimivat yhdessä kaasuttimien kanssa – niitä käytetään vanhemmissa autoissa. Emme käsittele korkeapainepolttoainepumppuja tänään, mutta tässä artikkelissa tarkastelemme mahdollisia sähköisiä ja mekaanisia ongelmia perinteisissä pumpuissa. Tässä ovat yleisimmät: Sähkövirransyöttöpiirin toimintahäiriöt. Näitä ovat katkenneet johdot, palaneet sulakkeet ja liitosten hapettuminen. Tämän seurauksena polttoainepumppu ei käynnisty, kun sytytysvirta kytketään, koska sähkömoottoriin ei tule virtaa. Polttoainesuodattimen vakava likaantuminen. Tässä tapauksessa pumppu ei yksinkertaisesti pysty pumppaamaan tarvittavaa polttoainemäärää ja luomaan...