Siirry pääsisältöön

Miksi polttoainepumppu ei toimi

 

Auton polttoainepumput voivat olla sähkökäyttöisiä tai mekaanisia. Ensimmäiset syöttävät bensiiniä säiliöstä ruiskutusjärjestelmään. Jälkimmäiset voidaan jakaa kahteen tyyppiin. Nämä ovat joko korkeapainepolttoainepumppuja – korkeapainepolttoainepumppuja, joita tarvitaan polttoaineen suoraan ruiskuttamiseen sylintereihin – tai yksiköitä, jotka toimivat yhdessä kaasuttimien kanssa – niitä käytetään vanhemmissa autoissa. Emme käsittele korkeapainepolttoainepumppuja tänään, mutta tässä artikkelissa tarkastelemme mahdollisia sähköisiä ja mekaanisia ongelmia perinteisissä pumpuissa.

Tässä ovat yleisimmät:

Sähkövirransyöttöpiirin toimintahäiriöt. Näitä ovat katkenneet johdot, palaneet sulakkeet ja liitosten hapettuminen. Tämän seurauksena polttoainepumppu ei käynnisty, kun sytytysvirta kytketään, koska sähkömoottoriin ei tule virtaa.

Polttoainesuodattimen vakava likaantuminen. Tässä tapauksessa pumppu ei yksinkertaisesti pysty pumppaamaan tarvittavaa polttoainemäärää ja luomaan ruiskutuksen edellyttämää painetta. Pumpun itse suodatinverkko tai letkuun asennettu hienosuodatin voi olla likainen.

Sähkömoottorin ankkurin jumittuminen. Tämä johtuu sen laakereiden kulumisesta. Yleensä jo kauan ennen tätä kriittistä tilannetta pumppu pitää käytön aikana vieraita ääniä.

Keräilijän, harjojen ja juoksupyörän luonnollinen kuluminen. Ennemmin tai myöhemmin tämä tapahtuu väistämättä – varsinkin jos polttoaineessa on paljon mekaanisia epäpuhtauksia.

Kaasuttimeen bensiiniä pumppaavan mekaanisen pumpun pääkomponentit ovat kalvo, sen käyttölaite yhdestä polttomoottorin akselista, palautusjousi, venttiilit ja manuaalinen polttoaineen pumppausmekanismi. Sillä on omat ominaiset toimintahäiriönsä, vaikka niiden syyt ovat yleensä samat – luonnollinen kuluminen tai likainen polttoaine.

Männänvarren jumittuminen tai kuluminen. Kun se kuluu, kalvon isku pienenee ja vastaavasti koko pumpun hyötysuhde heikkenee. Lisäksi kulunut männänvarsi voi alkaa jumittua – ja sitten kalvo lakkaa pumppaamasta polttoainetta ollenkaan. Toinen mahdollinen jumiutumisen syy on männänvarren koksautuminen, kun moottori käy heikkolaatuisella öljyllä.

Venttiilin vika. Tässä tapauksessa pumppu käy "tyhjäkäynnillä". Vuotava venttiili ei luo alipainetarvetta bensiinin imemiseksi säiliöstä.

Kalvon repeämä. Kaasuttimen auton pumpun vaarallisin toimintahäiriö. Yleensä kalvo ei repeä heti - siihen ilmestyy ensin pieni reikä. Samalla pumppu jatkaa toimintaansa, mutta tämän vuodon kautta bensiiniä pääsee moottoriin ja laimentaa öljyä vähitellen. Tämän välttämiseksi kalvo tehdään yleensä kaksinkertaiseksi - niin, että kun ensimmäinen repeää, bensiiniä virtaa ulos eikä moottoriin.

Viallisen polttoainepumpun oireet

Mistä tunnistaa, onko polttoainepumppu lakannut pumppaamasta kunnolla? Tähän on useita merkkejä:

  • Moottori ei käynnisty tai käy epävakaasti. Jos polttoainepumppu ei pumppaa, kun virta kytketään päälle, moottori joko ei yksinkertaisesti käynnisty tai se käynnistyy, mutta sammuu välittömästi.
  • Melua sähköisen polttoainepumpun alueella. Melu voi johtua kulumisesta tai viallisesta sähkömoottorista, sekä säiliön verkkosuodattimen likaantumisesta, mikä vaikeuttaa pumpun polttoaineen pumppaamista.
  • Tehon menetys kiihdytyksen aikana. Tarkkaan ottaen tämä sama oire ilmenee valtavassa määrässä muita ongelmia, ja polttoaineen puute on vain yksi niistä. Tässä tapauksessa sinun tulee tarkistaa suodattimien kunto, ja jos kaikki on kunnossa, sinun on irrotettava pumppu ja etsittävä syy laitteen sisältä.

Kuinka löytää ja korjata vika

Voit tunnistaa ja korjata auton polttoainepumpun toimintahäiriön nopeasti ja tarkasti alla kuvatun algoritmin avulla. Siirrymme menetelmällä "yksinkertaisesta monimutkaiseen":

1. Polttoainepumpun toiminnan tarkistaminen "korvan perusteella" (sähköversioissa). Kun pysäköidyn (mutta käynnissä olevan) auton takapyörien tai tavaratilan alueelta kuuluu outoja ääniä - yleensä ulvontaa, harvemmin napsahduksia tai muita epätavallisia ääniä - ne voivat viitata pumpun toimintahäiriöön. Syy voidaan selvittää tarkemmin vasta yksikön purkamisen jälkeen. Ja jos polttoainepumppu ei toimi sytytyksen ollessa päällä, et kuule lainkaan ääniä - käyttökelpoisen pumpun pitäisi toimia muutaman sekunnin ajan luodakseen käyttöpaineen järjestelmään ennen moottorin käynnistämistä. Näin ollen sinun tulee tässä tapauksessa ensin tarkistaa sähköjärjestelmä.

2. Sähkökomponenttien tarkistaminen. Jos polttoainepumppu ei toimi sytytyksen ollessa päällä, tämä voi johtua sähkönsyöttöpiirin osista. On tarpeen tarkistaa johdotus ja liittimet, jotka voivat olla vaurioituneita, löysiä tai hapettuneita. Helpoin tapa on varustautua yleismittarilla ja tarkistaa, kulkeeko polttoainepumpun koskettimissa lainkaan virtaa.

3. Polttoaineen paineen tarkistaminen (koskee kaikkia pumppuja). Tätä varten tarvitset painemittarin ja erityisen sovittimen, joka liitetään ajoneuvon polttoainejärjestelmään. Liitä painemittari sovittimeen ja käynnistä moottori. Vertaa mitattua polttoaineen painetta tietyn ajoneuvon suositeltuihin arvoihin. Jos se on alhaisempi, sinun on purettava pumppu ja katsottava, mikä siinä on vikana.

4. Polttoainesuodattimien tarkistaminen. Jos polttoaineen paine on alhaisempi kuin standardi, suodattimet voivat olla erittäin likaisia. Voit yrittää vaihtaa hienosuodattimen - varsinkin jos sitä ei ole vaihdettu pitkään aikaan. Toinen vaihtoehto on sulkea se kokonaan pois käytöstä kokeilua varten. Jos paine palautuu normaaliksi, suodatin on ehdottomasti syyllinen.

Polttoainepumppuja ei yleensä korjata. Jos ainakin yhdessä osassa havaitaan kulumista, koko yksikkö on vaihdettava.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tuulilasinpyyhkijät narisevat lasilla: syyt ja mitä tehdä?

  Miksi tuulilasinpyyhkijät narisevat? Tuulilasinpyyhkimien narinaan voi olla useita syitä. Tämä ei ole niin merkittävä toimintahäiriö, että se häiritsisi ajamista, mutta se voi johtaa naarmuuntumiseen pinnalla tai viitata vakavampiin rikkoutumiseen tulevaisuudessa. Siksi, jos auton tuulilasinpyyhkijät narisevat, on tarpeen selvittää ilmiön syy ja poistaa se mahdollisimman pian, jotta vakavampia seurauksia ei ilmene. Tärkeimmät syyt tuulilasinpyyhkimien narinaan ovat: vialliset tuotteet tai niiden heikko laatu, mikä estää tämän elementin normaalin toiminnan; yleisin syy tuulilasinpyyhkimien narinaan on löysä kiinnitys pintaan, joka johtuu pölyn tai hienon lian pääsystä niiden alle; joitakin osia ei ole voideltu (tämä johtaa usein siihen, että ääni kuuluu tietyssä ongelma-alueessa ja helpottaa myös syyn löytämistä ja poistamista); osien kiinnitysmekanismi ei sulkeudu kokonaan, mikä johtaa tyypillisten äänien esiintymiseen; asennuksen aikana on tehty virheitä, joten ne eivät to...

Kuinka tarkistaa BMW:n vesipumppu

  BMW-autojen pumppu muuttuu käyttökelvottomaksi akselin liiallisen välyksen, juoksupyörän kulumisen ja viallisten tiivisteiden aiheuttaman tiiviyden menetyksen vuoksi. Kulumisen seurauksena jäähdytysmekanismin sisällä ei ole normaalia painetta, jäähdytysneste kuumenee ja kiehuu. Viallinen pumppu on korjattava tai vaihdettava kiireellisesti - yksikön epänormaali toiminta johtaa nopeasti moottorin rikkoutumiseen. Kuinka tarkistaa vesipumppu itse BMW:n pumpun tarkistaminen on helppoa ilmeisen toimintahäiriön havaitsemiseksi. Ota pumpun akseli ja yritä kääntää sitä eri suuntiin. Pieninkin välys viittaa vialliseen laakeriin, jolloin pumppu on vaihdettava. Ahtimen perusteellisempi tarkistus (irrottamatta sitä) suoritetaan seuraavasti: Lämmitä moottori käyttölämpötilaan (+ 80 ... 90 °C). Polttomoottorin käydessä purista kädellä jäähdyttimestä tulevaa jäänestoainetta sisältävää putkea. Jos pumppu toimii oikein, putkessa on jatkuva paine. Muussa tapauksessa pumppu on viallinen. Syy...