Auton polttoainepumput voivat olla sähkökäyttöisiä tai
mekaanisia. Ensimmäiset syöttävät bensiiniä säiliöstä ruiskutusjärjestelmään.
Jälkimmäiset voidaan jakaa kahteen tyyppiin. Nämä ovat joko
korkeapainepolttoainepumppuja – korkeapainepolttoainepumppuja, joita tarvitaan
polttoaineen suoraan ruiskuttamiseen sylintereihin – tai yksiköitä, jotka
toimivat yhdessä kaasuttimien kanssa – niitä käytetään vanhemmissa autoissa.
Emme käsittele korkeapainepolttoainepumppuja tänään, mutta tässä artikkelissa
tarkastelemme mahdollisia sähköisiä ja mekaanisia ongelmia perinteisissä
pumpuissa.
Tässä ovat yleisimmät:
Sähkövirransyöttöpiirin toimintahäiriöt. Näitä ovat katkenneet
johdot, palaneet sulakkeet ja liitosten hapettuminen. Tämän seurauksena polttoainepumppu
ei käynnisty, kun sytytysvirta kytketään, koska sähkömoottoriin ei tule virtaa.
Polttoainesuodattimen vakava likaantuminen. Tässä tapauksessa
pumppu ei yksinkertaisesti pysty pumppaamaan tarvittavaa polttoainemäärää ja luomaan
ruiskutuksen edellyttämää painetta. Pumpun itse suodatinverkko tai letkuun
asennettu hienosuodatin voi olla likainen.
Sähkömoottorin ankkurin jumittuminen. Tämä johtuu sen
laakereiden kulumisesta. Yleensä jo kauan ennen tätä kriittistä tilannetta
pumppu pitää käytön aikana vieraita ääniä.
Keräilijän, harjojen ja juoksupyörän luonnollinen kuluminen.
Ennemmin tai myöhemmin tämä tapahtuu väistämättä – varsinkin jos polttoaineessa
on paljon mekaanisia epäpuhtauksia.
Kaasuttimeen bensiiniä pumppaavan mekaanisen pumpun
pääkomponentit ovat kalvo, sen käyttölaite yhdestä polttomoottorin akselista,
palautusjousi, venttiilit ja manuaalinen polttoaineen pumppausmekanismi. Sillä
on omat ominaiset toimintahäiriönsä, vaikka niiden syyt ovat yleensä samat –
luonnollinen kuluminen tai likainen polttoaine.
Männänvarren jumittuminen tai kuluminen. Kun se kuluu,
kalvon isku pienenee ja vastaavasti koko pumpun hyötysuhde heikkenee. Lisäksi
kulunut männänvarsi voi alkaa jumittua – ja sitten kalvo lakkaa pumppaamasta
polttoainetta ollenkaan. Toinen mahdollinen jumiutumisen syy on männänvarren
koksautuminen, kun moottori käy heikkolaatuisella öljyllä.
Venttiilin vika. Tässä tapauksessa pumppu käy
"tyhjäkäynnillä". Vuotava venttiili ei luo alipainetarvetta bensiinin
imemiseksi säiliöstä.
Kalvon repeämä. Kaasuttimen auton pumpun vaarallisin
toimintahäiriö. Yleensä kalvo ei repeä heti - siihen ilmestyy ensin pieni
reikä. Samalla pumppu jatkaa toimintaansa, mutta tämän vuodon kautta bensiiniä
pääsee moottoriin ja laimentaa öljyä vähitellen. Tämän välttämiseksi kalvo
tehdään yleensä kaksinkertaiseksi - niin, että kun ensimmäinen repeää,
bensiiniä virtaa ulos eikä moottoriin.
Viallisen polttoainepumpun oireet
Mistä tunnistaa, onko polttoainepumppu lakannut pumppaamasta
kunnolla? Tähän on useita merkkejä:
- Moottori ei käynnisty tai käy epävakaasti. Jos polttoainepumppu ei pumppaa, kun virta kytketään päälle, moottori joko ei yksinkertaisesti käynnisty tai se käynnistyy, mutta sammuu välittömästi.
- Melua sähköisen polttoainepumpun alueella. Melu voi johtua kulumisesta tai viallisesta sähkömoottorista, sekä säiliön verkkosuodattimen likaantumisesta, mikä vaikeuttaa pumpun polttoaineen pumppaamista.
- Tehon menetys kiihdytyksen aikana. Tarkkaan ottaen tämä sama oire ilmenee valtavassa määrässä muita ongelmia, ja polttoaineen puute on vain yksi niistä. Tässä tapauksessa sinun tulee tarkistaa suodattimien kunto, ja jos kaikki on kunnossa, sinun on irrotettava pumppu ja etsittävä syy laitteen sisältä.
Kuinka löytää ja korjata vika
Voit tunnistaa ja korjata auton polttoainepumpun
toimintahäiriön nopeasti ja tarkasti alla kuvatun algoritmin avulla. Siirrymme
menetelmällä "yksinkertaisesta monimutkaiseen":
1. Polttoainepumpun toiminnan tarkistaminen "korvan
perusteella" (sähköversioissa). Kun pysäköidyn (mutta käynnissä olevan)
auton takapyörien tai tavaratilan alueelta kuuluu outoja ääniä - yleensä
ulvontaa, harvemmin napsahduksia tai muita epätavallisia ääniä - ne voivat
viitata pumpun toimintahäiriöön. Syy voidaan selvittää tarkemmin vasta yksikön
purkamisen jälkeen. Ja jos polttoainepumppu ei toimi sytytyksen ollessa päällä,
et kuule lainkaan ääniä - käyttökelpoisen pumpun pitäisi toimia muutaman
sekunnin ajan luodakseen käyttöpaineen järjestelmään ennen moottorin
käynnistämistä. Näin ollen sinun tulee tässä tapauksessa ensin tarkistaa
sähköjärjestelmä.
2. Sähkökomponenttien tarkistaminen. Jos polttoainepumppu ei
toimi sytytyksen ollessa päällä, tämä voi johtua sähkönsyöttöpiirin osista. On
tarpeen tarkistaa johdotus ja liittimet, jotka voivat olla vaurioituneita,
löysiä tai hapettuneita. Helpoin tapa on varustautua yleismittarilla ja
tarkistaa, kulkeeko polttoainepumpun koskettimissa lainkaan virtaa.
3. Polttoaineen paineen tarkistaminen (koskee kaikkia
pumppuja). Tätä varten tarvitset painemittarin ja erityisen sovittimen, joka
liitetään ajoneuvon polttoainejärjestelmään. Liitä painemittari sovittimeen ja
käynnistä moottori. Vertaa mitattua polttoaineen painetta tietyn ajoneuvon
suositeltuihin arvoihin. Jos se on alhaisempi, sinun on purettava pumppu ja katsottava,
mikä siinä on vikana.
4. Polttoainesuodattimien tarkistaminen. Jos polttoaineen
paine on alhaisempi kuin standardi, suodattimet voivat olla erittäin likaisia.
Voit yrittää vaihtaa hienosuodattimen - varsinkin jos sitä ei ole vaihdettu
pitkään aikaan. Toinen vaihtoehto on sulkea se kokonaan pois käytöstä kokeilua
varten. Jos paine palautuu normaaliksi, suodatin on ehdottomasti syyllinen.
Polttoainepumppuja ei yleensä korjata. Jos ainakin yhdessä
osassa havaitaan kulumista, koko yksikkö on vaihdettava.

Kommentit
Lähetä kommentti